Hva er SEO ?
Søkemotoroptimalisering, også kjent som SEO, er en langsiktig prosess og en strategisk markedsføringsaktivitet. SEO handler om å overbevise søkemotorer (for eksempel Google) om at din nettside og ditt innhold er mest relevant for det folk søker etter.
Klarer du dette, kan det medføre flere besøkende, som kan resultere i en ønsket konvertering (salg, henvendelse, påmelding til nyhetsbrev).
Søkemotoroptimalisering omhandler flere metoder, blant annet on-page SEO, off-page SEO og teknisk SEO. Vi kommer til å skrive om de to førstnevnte i dette innlegget.
On-page SEO vs Off-page SEO
Metodene knyttet til søkemotoroptimalisering kan som sagt deles inn i to hovedkategorier: on-page SEO og off-page SEO, hvor forskjellige teknikker kan tas i bruk.
On-page SEO handler om å optimalisere det som er på nettsidene dine, for eksempel ved å bruke relevante søkeord i tittelen på siden, å legge til meta-beskrivelser og -nøkkelord, å strukturere innholdet på en måte som er lett for søkemotorene å forstå.
Off-page SEO derimot, handler blant annet om å bygge kvalitetsleker til nettsidene dine fra andre nettsteder som viser troverdighet, autoritet og ekspertise. Søkemotorene kan dermed se at dine nettsider er relevant og verdifull for brukerne som søker etter gitte søketermer eller søkeord.
Teknikker for on-page SEO
- Bruk av relevante søkeord i tittelen og innholdet på nettsiden
- Legg til meta-beskrivelser og -nøkkelord for å gi søkemotorene en bedre forståelse av innholdet på nettsiden
- Strukturering av innholdet på en logisk måte, slik at søkemotorene lettere kan forstå hva nettsiden handler om
- Optimalisering av bilder og mediefiler ved å legge til alt-tekst og beskrivende filnavn
- Oppdatering og vedlikehold av nettsiden for å sikre at den alltid er aktuell og oppdatert
Teknikker for off-page SEO
- Bygging av kvalitetslenker til nettsiden fra andre relevante og autoritære nettsider
- Oppdatere og aktivt bruke dine sosiale medier for å få brukere til å besøke deg derfra
- Delta i nettbaserte samfunn og diskusjoner relatert til din nisje og bransje --> øke bevisstheten og interessen rundt nettsiden
- Lokal SEO, hvor du registrerer nettsidene på lokale virksomhetskataloger, for eksempel gule sider
- Bruk av analyseverktøy for å måle og spore resultatene av SEO-innsatsen, og justere strategien der det er nødvendig.
SEO som markedsstrategi - Burde du benytte deg av det i 2023?
Bruk av on-page og off-page SEO i markedsføringsstrategien din kan ha mange fordeler for bedriften. For det første kan on-page SEO bidra til å gjøre nettsiden din mer relevant for brukere og forenkle prosessen søkemotorer utarbeider for å finne og rangere dine nettsider (det kan derfor kreves litt teknisk SEO for at Google sine søkeroboter skal finne og indeksere sidene dine).
Likevel kan on-page metoden bidra til å øke sannsynligheten for at din målgruppe finner det de leter etter på din nettside, noe som kan føre til økt trafikk og konverteringer som er viktig for din bedrift.
Off-page SEO bidrar til å styrke din eksterne synlighet på andre nettsider, kanaler og plattformer. Dette kan bidra til å øke nettsidens autoritet og tillit i søkemotorene, noe som igjen kan føre til bedre plasseringer i søkeresultatene. Men det forutsetter at dine eksterne kvalitetslenker er fra autoritære og relevante nettsider som er sterkt knyttet til din bransje.
I tillegg kan on-page og off-page optimalisering bidra til en tilfredsstillende brukeropplevelse når noen bruker nettsiden din. Dette er sentralt for å styrke kundelojalitet og oppnå gjentagende besøk.
On-page og off-page SEO er en viktig del av markedsføringsstrategien din, og kan bidra til å øke både trafikk, konverteringer og lønnsomhet for din bedrift.